My followers

Friday, May 25, 2012

nilai perjuangan...

assalamualaikum sahabat2...

ape kaba antum semua?? insyallah harap2 sihat2 sahaja ea...moga hidup antum diberkati dan dilindungi Allah...
sekadar ingin berkongsi sedikit pasal erti sebuah perjuangan...

apakah tujuan sebenar kite hidup di dunia ini?? apekah perjuangan sebenar yg kite sering ungkapkan pada diri kite dan org lain...adakah perjuangan itu diredhai dan diterima Allah...??

banyak persoalan timbul bile berckp soal dan erti perjuangan ....adakah kite sebagai umat islam berjuang berlandaskan syariat islam atau sekadar mainan politik yg berunsur duniawi sehingga pemikiran kite menguasai nilai perjuangan dan konsep perjuangan yg dianjurkan oleh Allah dalam al-Quran kite tolak...


kite melihat dunia hari nie berbeza dengan zaman kegemilangan perjuangan para sahabat nabi yang sanggup mati memperjuangkan tanah air mereka daripada dijajah oleh org kafir dan nilai iman mereka begitu jauh berbeza dengan iman kite pada hari ini...dunia hari ini menyaksikan begitu byk perjuangan yg mereka suarakan tetapi adakah perjuangan mereka utk kepentingan hubungan dengan Allah atau hanya sesama manusia sahaja...

dimana nilai perjuangan sebenar yg mereka fikirkan...bagi saya nilai perjuangan sebenar membawa konsep didalam Al-Quran dan sunnah nabi dalam erti kata perjuangan dengan mengharap keredhaan Allah semata2..disamping tidak menolak kepentingan dunia...erti perjuangan bukan hanya bermain politik dan berdemonstrasi tanpa hala tuju...adakah usaha ini Allah berkati...adakah dakwah tersebar dengan cara begini?? 

islam telah menganjurkan jalan dakwah kepada kite supaya umat islam sebarkan kebaikan dengan menyampaikan ajaran nabi tetapi berapa ramai manusia yg berdakwah?? dengan jalan dakwah manusia dapat bersatu hati dan dengan itu mereka dapat menentang golongan kafir...nilai perjuangan juga dikaitkan dengan konsep pemerintahan sesebuah negara itu...apekah perlembagaan dan prinsip yg mereka letakkan betul2 dihayati dan dilaksanakan atau sekadar tertulis didalam buku...same2 lah kite fikirkan sahabat...dimana letaknya nilai perjuangan kite...adakah sekadar mainan bibir atau usaha yg sia2...insyallah..wsalam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...