My followers

Tuesday, June 29, 2010

cerita ak diterengganu...

terengganu sebuah tempat yang indah....mmg nk g sane sebab nk g wedding kawan...haha...dah besar kawan ak nie...tgk2 dah nk kawen...umur sebaya plak 2...huhu..masih rase terkejut...emm...trip nie 3 hari 2 mlm...disamping g wedding kawan yg bernama buntal...haha...g gak jln2..area2 kuala terengganu...byk gak tempat2 yg kami lawati...seperti masjid kristal...tempat buat kopok lekor...tempat wat batik..pantai batu burok...dan air terjun kat jertih...emm mmg enjoy! huhu..di samping itu wat reunion ngan membe2 samura..lame x jumpa dyorang...emm start bertolak hari jumaat jam 9 pg...sebab tiket bas kol 9..haha...sebelum 2...stay umah popo...haha...naik bas adik beradik bersama 9 owg rakan yang lain..hehe...emm sampai dekat 8 jam gak...huhu...sampai2 kat kuala terengganu amek kete sewa dulu...kancil jew...haha...x mampu nk sewa yg lain...x pelah asal leh gerak...then g umah makcik popo ....ptg jumaat 2 g pantai batu burok...dekat jew ngan umah makcik popo...then sab2 g wedding dan ahad g jln2...byk la gak tangkap gambar...huhu..2 la serba ringkas kisah ak g jln2 ganu...mmg best...di samping pantai yg indah...haha..ciap ad kuda lagi...k la...
Orang Mukmin bagi orang Mukmin itu laksana bangunanyang sebahagiannya memperkuatkan sebahagian yang lain.

Tuesday, June 22, 2010

ape itu usrah?

assalammualaikum...

"usrah? penting ke?"..(^_^)

ambo (saya) pernah diberitahu oleh seorang hamba Allah S.W.T bahawa usrah ini kalau tidak dilaksanakan pun, tak ada apa2.."ya ke?" (^_^)

macam ni wahai saudara ku sekalian..

usrah ini secara umumnya merujuk kepada keluarga..dengan usrahlah kita berasa kuat (asbab) utk berkongsi masalah, mendapat ilmu pengetahuan, mendapat pengalaman, mengenali teman-teman yang sebelum ni tidak dikenali..dan seumpamanya..insya Allah..(^_^)

"kalau tak ada usrah? cam mana?" (^_^)

kalau tak ada usrah pun, tak apa..tapi ingat, kita ibarat satu lidi jika berseorangan..dan..jika ramai (berusrah), kita ibarat lidi yang banyak kemudian di ikat bersama..

lidi satu, senang dibengkok, kan? senang dipatah, kan?

kalau lidi banyak2, kemudian diikat pula, senang ke dibengkokkan? senang ke dipatahkan? (^_^)

maka..cari jawapan ya..(^_^) insya Allah..

usrah ni tidak semestinya di masjid, atau surau..kalau jumpa di kedai makan ke, pergi jalan2 ke, usrah juga namanya..(^_^)

usrah ni tidak semestinya ramai..kalau berdua sahaja pun, dah dipanggil usrah..(^_^)

usrah ni tidak semestinya pengisiannya terlalu tinggi2 sehingga sukar difahami..kalau bertanya khabar pun, dah dipanggil usrah..(^_^)

maka..ayuhlah kita bersahabat...

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud :

"Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, Umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama"

maka, para sahabat baginda S.A.W bertanya yang bermaksud :

"Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat?"

Rasulullah S.A.W menjawab yang bermaksud :

"Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di lautan"

maka, sahabat baginda S.A.W bertanya lagi yang bermaksud :

"Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di lautan?"

Rasulullah S.A.W menjawab yang bermaksud :

"Kerana ada dua penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit Al-Wahn".

maka, sahabat baginda S.A.W bertanya lagi yang bermaksud :

"Apakah itu Al-Wahn?"

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud :

"Cintakan dunia dan takut akan kematian."

(Riwayat Thauban R.A)..wallahua'lam..

sesungguhnya kita ramai...andai dibuat usrah, dan kita mengikat di antara kita dengan ukhuwah fillah, maka pada waktu itulah kemenangan milik kita..Allahuakbar!

maka..ayuh anak muda sekalian..kalian adalah pemacu kebangkitan ikatan ukhuwah fillah..insya Allah..

cintailah saudaramu, sayangilah saudaramu, insya Allah..kemenangan milik kita..

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud :

"tidak beriman seseorang itu sehinggalah dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri"

(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)..wallahua'lam..

jom! kita berusrah! (^_^) wallahua'lam..

kelebihan bulan islam

setiap amal ibadah di bulan Rejab ini akan digandakan dengan 70 kali, setiap amal ibadah di bulan Sya'ban akan digandakan dengan 700 kali, setiap amal ibadah di bulan Ramadhan akan digandakan dengan 1000 kali, wallahua'lam"

kisah kucing..

Telah datang seorang ahli sufi di hadapan rumah seorang lelaki. Ahli sufi itu terkejut apabila mendapati lelaki itu sedang memukul seekor kucing. Ahli sufi bertanya kepada lelaki tersebut "kenapa kamu pukul kucing yg lemah ini??"
Jawab lelaki tersebut "aku telah menjumpainya di sebuah lorong ketika ia dalam keadaan yg tersangat lemah dan kesejukan, kemudian aku mengambilnya dan memberinya makanan serta minuman. Aku pelihara sehingga ia benar-benar sihat, tetapi apabila sihat, ia membuang najis di merata tempat di rumahku"

Kemudian berkatalah ahli sufi "Ini sebenarnya peringatan & tamsilan antara kita dgn Allah. Dia telah memelihara kita sejak dari kecil yang tersangat lemah dan dhaif, lalu Allah beri kita makan , pakaian dan segala-galanya tetapi setelah begitu banyak kebaikan dan nikmat Allah yg kita kecapi, kita derhaka kepadaNYA. Lihatlah betapa baiknya dan rahmatnya Allah, walaupun kita derhaka kepadaNYA, Dia masih belum menyiksa atau memukul kita dengan azabNYA."

Kemudian beredarlah ahli sufi dan beristighfarlah lelaki tersebut kerana mengenangkan dosa-dosanya terhadap Allah. Jika ia lambat diperingatkan oleh ahli sufi itu, sudah tentu dipertanggungjawabkan atas kesalahannya di mahkamah Allah kelak kerana percubaan mendera kucingnya.

renunglah diri kita.. berapa banyak kah kita sudah membuang "najis" di bumiNya ?..
mari lah kita sama-sama bermuhasabah dan menginsafi diri kita serta mensyukuri segala nikmat pemberianNya..

Thursday, June 17, 2010

Tukarkan penggunaan Istilah SEMBAHYANG kepada SOLAT!.

Hampir kebanyakan umat Islam hari ini tidak terlepas daripada menggunakan istilah "Sembahyang" yang merujuk kepada "Solat." Tetapi pada hakikatnya, istilah "Sembahyang" mempunyai maksud atau pengertian yang terdapat unsur "Syirik."

Professor Hasbi As Siddiqi di dalam salah satu bukunya, membahas perkataan "Sembahyang." Katanya; "Sembahyang di ambil daripada perkataan "Sembah" dan "Hyang" yang merujuk kepada nama dewa - dewa yang disembah oleh penganut Agama Hindu dahulu kala. "Sembahyang" juga diertikan sebagai "menyembah berhala yang bernama Hyang."

Dua pakar Bahasa Indonesia, yang salah seorangnya pernah datang ke Malaysia, mengajar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), iaitu Dr Daniel juga telah mengesahkan bahawa istilah "Sembahyang" merujuk kepada "menyembah dewa yang bernama Hyang."

Orang Buddha pergi ke Tokong, Orang Hindu pergi ke Kuil dan Orang Kristian pergi ke Gereja menggunakan istilah "Sembahyang," terserahlah kepada mereka, kerana memang terdapat unsur "Syirik" dalam ibadah mereka. Tetapi Umat Islam, Tidak sesuai sekiranya, "Solat" juga diistilahkan sebagai "Sembahyang", yang mana pada asalnya kata sembahyang itu merujuk kepada "menyembah dewa bernama Hyang."

Kalau boleh ubahlah ayat seperti seorang ibu mengarahkan anaknya bangun untuk menunaikan Solat Subuh. "nak, bangun!. pergi "Sembahyang Subuh," kepada "nak, bangun!. Pergi "Solat Subuh." Solat lebih tepat istilahnya

Mungkin sebahagian daripada kita, akan menganggap bahawa hal ini hanyalah hal yang remeh dan tidak begitu penting. Tetapi bagi mereka yang mempunyai kesedaran Agama dan memetingkan kualiti ibadah, akan sentiasa berhati-hati dan mengambil perhatian akan hal seperti ini.

SEBARKAN . . . Semoga Allah merahmati usaha kita. Amin!.

Tuesday, June 15, 2010

kisah ak di melaka...

lame plak ak x bercerita kat blog nie...emm nk citer ape ek...
ok la ak nk citer pasal ak g melaka dan balik umah last week...haha
masa hari khamis jam 0830 10hb jun 2010...ak melangkahkan kaki keluar ukm untuk balik ke rumah setelah 4 bulan x balik...haha...agk lame ak x balik...family pon dah rindu kat ak...emm naik bas g stesen ktm...then naik ktm g seremban....sampai kat seremban kne beli tiket g melaka....sebab nk jalan2 dulu kat melaka....sampai kat melaka sentral...terpaksa tunggu pak long ngan pakcik lambat dtg melaka kerana baru kuar rumah...haha..terpaksa la ak tunggu kat melaka sentral 2...lame gak dekat 2 jam...haha...x pela...saba jew...pak long sampai je melaka...adik kol ckp tunggu kat mydin...haha...dah ak cari mydin x jumpa...tesco plak jumpa...haha...lawak btol...rupa2nya ad kat sebelah kiri ak g belah kanan...aduh....pas 2 g makan kat melaka sentral gak...then pas mkn g kondominium pak cik ak sewa kat melaka...check in masuk bilik...then g rest....ptg 2...ak g umah adik mak...emm kat umbai...dlm kol 6...pas 2 g makan kat ikan bakar kat umbai...mcm2 la ak mkn...pakcik order punya byk...ikan siakap.ikan pari,sotong,udang,dan kupang...aduh cm nk pecah perut ak mkn...sepupu 2 dah x pasai2 kne stomach ache...haha,,,cian ak tgk...nk muntah pon ad...hehe...mmg best...haha...lame x mkn...dulu mkn ngan membe....tp nie ngan family...esk harinya g jln umah pak itam...then g mp jap...haha...then mlm 2 baru balik umah...seronok gak g melaka...lame x pergi sane...
2 jew la kisah ak...hehe...

Tuesday, June 8, 2010

Pesanan luqmanulhakim

1. Hendaklah engkau selalu berada di majlis para ulama' dan dengarlah
kata-kata para hukama (orang yang bijaksana), kerana Allah
menghidupkan jiwa yang mati dengan hikmat sepertimana menghidupkan
bumi yang mati dengan hujan yang lebat.

2. Janganlah engkau jadi lebih lemah daripada seekor ayam jantan, ia
telah berkokok pada waktu pagi hari sedangkan engkau pada ketika itu
masih terbaring di atas katilmu.

3. Janganlah engkau menangguhkan taubat kepada Allah kerana mati itu
akan datang tiba-tiba.

4. Dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak orang sudah
ditenggelamkannya. Oleh itu, jadikanlah taqwa sebagai kapalnya.

5. Pukulan bapa ke atas anaknya bagaikan air menyirami tanaman.

6. Tiga orang yang tidak dapat dikenali melainkan pada tiga keadaan.
Orang yang lemah lembut melainkan ketika marah, orang yang berani
melainkan ketika berperang dan saudara maramu melainkan ketika engkau
berhajat dan memerlukan pertolongan daripadanya.

7. Sesungguhnya dunia ini sedikit sahaja, sedangkan seluruh umurmu
lebih sedikit daripada itu. Manakala umurmu yang masih berbakti lagi
amat sedikit daripada yang lebih sedikit tadi

Monday, June 7, 2010

Mengapa Ibadah Sembahyang Tidak Membangunkan Insan
www.iluvislam.com



Peringkat-peringkat sembahyang, nilaikan dimana tahap sembahyang kita. Dalam era membaiki diri ini, kita cuba check sembahyang kita, nanti akan terjawab kenapa kita tidak dibantu, dan ini juga gambaran secara keseluruhannya, mengapa umat islam terbiar dan tiada pembela dan umat islam kini tidak lagi menjadi umat yang agung seperti dulu.

Golongan 1.
Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang tak sembahyang, bahkan ramai juga yang tak tahu nak sembahyang, mereka telah jatuh kafir. Imam Malik kata jatuh kafir kalau tak sembahyang tanpa sebab. Imam Syafie kata jatuh fasik kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.

Golongan 2.
Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir sahaja, bacaan pun masih tak betul, taklid buta, main ikut-ikut orang sahaja. Tidak mempelajari cara-cara untuk solat secara rasmi atau tidak. Ilmu tentang sembahyang tiada. Golongan ini tertolak bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaaan derhaka kepada Allah Taala.

Golongan 3.
Orang yang mengerjakan sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang, tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia yang kuat. Jadi mereka ini sekejap sembahyang, sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik ia sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada program kenduri, pesta ria, berziarah, bermusafir, letih dan penat, maka ia tak sembahyang.Orang ini jatuh fasik.

Golongan 4.
Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat, fasih bacaannya, tetapi tak khusyuk kalau diperiksa satu persatu bacaannya, lafaznya banyak yang dia tak faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu sepenuhnya pada sembahyang yang dilaksanakannya itu disebabkan tak faham apa yang dia baca.Cuma main hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia dan alam sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam sembahyang,orang ini lalai dalam sembahyang. Neraka wail bagi orang ini.



Golongan 5.
Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup lima waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan sembahyang, fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tapi tak dihayati dalam sembahyang itu. Fikirannya masih melayang mengingatkan perkara dunia, dek kerana faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini dikategorikan sebagai sembahyang awamul muslimin.



Golongan 6
Golongan ini baik sedikit dari golongan yang ke lima tadi, tetapi main tarik tali didalam sembahyangnya, sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai pula. Bila teringat sesuatu didalam sembahyangnya, teruslah terbawa bawa, berkhayal dan seterusnya. Bila teringat Allah secara tiba tiba maka insaf dan sedarlah semula, cuba dibawa hatinya serta fikirannya untuk menghayati setiap kalimat dan bacaan didalam sembahyangnya. Begitulah sehingga selesai sembahyangnya. Ia merintih dan tak mahu jadi begitu, tapi terjadi jua. Golongan ini adalah golongan yang lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah (ertinya menyesal akan kelalaiannya dan cuba baiki semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada kekuatan jiwa). Golongan ini terserah kepada Allah.Yang sedar dan khusyuk itu mudah mudahan diterima oleh Allah, mana yang lalai itu moga moga Allah ampunkan dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang itu. Ertinya sembahyangnya tiada memberi kesan apa apa.

Golongan 7.
Golongan yang mengerjakan sembahyangyang tepat ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap lafaz didalam sembahyangnya. Hati dan fikirannya tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya sehingga pekerjaan atau apa pun yang dilakukan atau yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak mempengaruhi sembahyangnya. Walaupun ia memiliki harta dunia, menjalankan kewajiban dan tugas keduniaan seperti perniagaan dan sebagainya namun tidak mempengaruhi sembahyangnya. Hatinya masih dapat memuja Allah didalam sembahyangnya. Golongan ini disebut orang-orang soleh / golongan abrar / ashabul yamin.


Golongan 8.
Golongan ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia mempunyai kelebihan sedikit iaitu bukan saja faham, dan tak mengingati dunia didalam sembahyangnya, malahan dia dapt menghayati setiap makna bacaan sembahyangnya itu, pada setiap kalimah bacaan fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tasbihnya pada setiap sujudnya dan setiap gerak gerinya dirasai dan dihayati sepenuhnya. Tak teringat langsung dengan dunia walaupun sedikit . Tapi namun ia masih tersedar dengan alam sekelilingnya. Pemujaan terhadap Allah dapat dirasai pada gerak dalam sembahyangnya. Inilah golongan yang dinamakan golongan Mukkarrabin (Yang hampir dengan Allah )

Golongan 9.
Golongan ini adalah golongan yang tertinggi dari seluruh golongan tadi. Iaitu bukan saja ibadah sembahyang itu dijiwai didalam sembahyang malahan ia dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kalau ia bermasalah langsung ia sembahyang, kerana ia yakin sembahyang punca penyelesai segala masalah. Ia telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah menjadi penyejuk hatinya. Ini dapat dibuktikan didalam sejarah, seperti sembahyang Saidina Ali ketika panah terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya, ia lakukan sembahyang dulu, maka didalam sembahyang itulah panah itu dicabut. Mereka telah mabuk dengan sembahyang. Makin banyak sembahyang makin lazat, sembahyanglah cara ia nak lepaskan kerinduan dengan tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak mengadu-ngadu dengan Tuhannya. Alam sekelilingnya langsuk ia tidak hiraukan. Apa yang nak jadi disekelilingnya langsung tak diambil peduli. Hatinya hanya pada Tuhannya. Golongan inilah yang disebut golongan Siddiqin. Golongan yang benar dan haq.

-Setelah kita nilai keseluruhan 9 peringkat sembahyang itu tadi, maka dapatlah kita nilai sembahyang kita di tahap yang mana. Maka ibadah sembahyang yang boleh membangunkan jiwa, membangunkan iman, menjauhkan dari yang buruk boleh mengungkai mazmumah, menanamkan mahmudah, melahirkan disiplin hidup, melahirkan akhlak yang agung ialah golongan 7, 8 dan 9 sahaja. Sembahyangnya ada kualiti, manakala golongan yang lain jatuh pada kufur fasik dan zalim.

Friday, June 4, 2010

Istilah Yang Wajib Anda Fahami
Vatican
- pusat pemerintahan agama Christian (mazhab Roman Katolik)
- terletak di Rom
Paus
- ketua agama Christian Sedunia,
- jawatan ini sekarang dipegang oleh manusia bernama Pope Benedict
Lucifer
- adalah nama lain bagi Iblis (seperti dalam catatan Al-Quran)
- beliau adalah makhluk dari kalangan Jin
- dahulunya beliau bernama Azazil
- Azazil menjadi pegawai peringkat tertinggi di alam langit sehingga dapat memimpin malaikat
- keengganan Azazil sujud “tanda hormat” pada jasad manusia bernama Adam menyebabkan dia disumpah
- lalu Azazil ditarik nikmat pegawai terhebat dan menjadi sehina-hina mahluk berakal
- maka, Azazil = Iblis (adalah makhluk yang sama, sedangkan anak-anaknya bernama Syaitan)
- Iblis jumlahnya 1 orang sahaja, sedangkan syaitan berjumlah berbillion2…
Anti Christ
- nama lain bagi Al-Masih Dajjal (gelaran oleh orang Islam)
- matanya telah buta sebelah (hari ini terkenal dengan symbol mata 1)
- baying-bayang kehadirannya ialah (segitiga, mata 1, pyramid, singa)
Jesus
- nama lain bagi Al-Masih Isa (gelaran oleh orang Islam)
- akan diturunkan tak lama lagi (melalui tanda-tanda di Tasik Galilee)
Allah
- adalah tuhan kepada seluruh alam galaksi ini
- jumlahnya hanya 1 dan dialah satu-satunya tuhan yang wajib disembah
- tuhan itu tidak bersifat seperti makhluk (ada diajar dalam Islam)
Adam
- manusia pertama ciptaan Allah
- Hawa adalah nama perempuan pertama dan beliau adalah isteri Adam.
JESUIT PRIEST
- Salah seorang paderi suruhan Paus.
The Last Pope
- Pemimpin Vatican yang terakhir
Pope Roman Peter II
- Dikatakan beliau akan perintah dunia ini dari Middle Earth, di Israel, bukan di Rom.
Cantus
- adalah warisan ‘Knight Templar’
Benidictine Order
- salah 1 sistem kehidupan Dajjal yang dicorak oleh Vatican dan ramai mengamalkan secara tak sedar
New World Order
- adalah 1 sistem global sedunia yang hampir semua Negara mempunyainya
Freemasonry
- salah 1 ejen sulit Al-Masih Dajjal di zaman modern, dahulunya mereka ini dikenali sebagai Knight of Templar (ketika Perang Salib)
Zionis
- adalah 1 bangsa puak kiri Yahudi yang mengatur dunia mengikur oder mereka termasuklah pemakanan, pakaian, budaya, hiburan, kewangan, dll lagi.
Bishop

- Salah seorang paderi peringkat tertinggi suruhan Paus.
Muhammad
- Nabi~Rasul terakhir yang diturunkan untuk panduan manusia mengenal tuhan dan menjalankan hidup yang baik di alam dunia.
Salehuddin
- Seorang Khalifah Islam yang hebat yang mengamankan seluruh dunia sehingga beratus2 tahun selepas mendapat kemenangan di Perang Salib.
Jacques de Molay
- Orang suruhan Paus yang memiliki keupayaan luar biasa dari jangkauan manusia biasa
Kafir
- Manusia berakal yang tidak beragama Islam, tetapi tahu Islam itu wujud dan benar……..
- Kafir = murtad (sama erti)
- Murtad = keluar dari Islam (selepas tahu Islam itu benar)
Yahudi
- Manusia berbangsa Jews (dalam bahasa Inggeris)
- Yahudi adalah keturunan Nabi Ishak dari ibunya Sarah, iaitu isteri ke-2 Nabi Ibrahim.
- Yahudi yang percaya kepada tuhan yang 1 iaitu Allah dinamakan (ahli kitab)
- Yahudi merupakan bangsa paling zalim di dunia kerana itu banyak Nabi diturunkan kepada mereka supaya berubah
- Yahudi adalah bangsa yang tidak mempunyai tanah sendiri kerana itu bangsa ini merempat beribu2 tahun
- Akhirnya pada hari ini, Yahudi berjaya merampas tanah Palestin, untuk menanti ketibaan Al-Masih Dajjal.
- The Rulling State of The World will establish from Holy Land, Jerusalem, Golden Age of Nabi Sulaiman…!!!
Al-Masih Mahdi
- Pemimpin akhir zaman, dia keturunan Nabi Muhammad.
- Kebetulan, nama belia ialah Muhammad Bin Abdullah. (mengikut banyak rekod hadis Sahihj)
Agama
- Adalah fahaman untuk penyembahan dan mengenal tuhan.
- Hanya Islam sahaja diakui sebagai agama yang diredhoi di sisi Allah.

kisah juan

JUAN Galvan, berkongsi pengalamannya pulang ke rumah buat pertama kali setelah bergelar muslim dan bagaimana penerimaan ahli keluarganya yang kebanyakannya berdarah Mexico- Amerika.

Ikuti pengalaman Juan Galvan yang telah menghasilkan buku terbarunya, What's Old is New Again : Latinos Revert to Islam bersama Samantha Sanchez.

Dalam penerbangan pulang ke Austin, Texas, minda saya sering berputar mengingati hari-hari sebelum saya bergelar muslim. Pertemuan dengan Armando, seorang muslim Latin adalah titik permulaan yang membawa saya mengenali agama suci Allah ini.

Semasa menudingkan jarinya ke arah selatan dan kemudiannya barat, dia berkata kepada saya bahawa semua yang ada di atas muka ini adalah ciptaan Allah SWT Maha Penguasa.

Pada waktu itu, dia baru selesai mengerjakan solat Maghrib dan keindahan matahari terbenam masih lagi terbayang di minda saya.

Ketenangan

Hati saya berdetik, memang benar dengan mengingati Allah, hati kita akan menemui ketenangan seperti mana yang dinyatakan dalam al-Quran surah al-Ra'd ayat 28 yang bermaksud: (Iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.

Saya menjenguk ke luar tingkap kapal terbang dan tidak dapat menolak untuk melihat apa yang terbentang luas di depan mata. Saat itu, saya menyedari hakikat kehidupan sebenar.

Sebagai orang Islam, kita mesti menerima kewujudan Allah SWT sebagai Maha Pencipta yang mencipta segala di langit dan bumi. Dengan itu, secara tidak langsung, dapat mendalami tujuan kehidupan sebagai hamba di sisi-Nya.

Kali pertama bersua ahli keluarga, selepas memeluk agama Islam, saya diterpa dengan pelbagai persoalan mengenai Islam.

Semua ahli keluarga termasuk adik-beradik yang menetap di Pampa, Texas, mengajukan soalan mengenai adakah Muhammad itu Tuhan.

Malah, ayah pernah mempersoalkan kepada saya kenapa perlu bersembahyang di atas tikar.

Kemudiannya saya menjawab dengan baik: "Kenapa pula menyembah patung orang yang sudah mati di dinding itu," sambil tangan saya menunjukkan ke arah salib dan patung Jesus yang besar di ruang tamu.

Pada hari pertama di rumah keluarga, saya mendirikan solat di bilik adik perempuan saya, Cathy yang berusia 14 tahun. Ini kerana, biliknya tidak mempunyai simbol-simbol keagamaan dan yang ada hanyalah poster besar kumpulan kegemarannya, Backstreet Boys.

Boleh dikatakan, setiap dinding di rumah keluarga saya tergantung gambar-gambar Jesus dan Mary serta tanda salib. Saya mempunyai hubungan yang rapat dengan keluarga. Sememangnya bagi keluarga Amerika dari Mexico, mereka mempunyai hubungan yang erat dengan ahli keluarga dan turut mementingkan anutan agama.

Ketika lawatan saya ke Pampa, saya turut meluangkan masa berdiskusi mengenai Islam. Bagi Mexico-Amerika, mereka lebih suka berfikir bahawa keturunan mereka berasal dari Roman Katolik.

Saya tidak mahu terus-menerus menjadi pengikut yang buta kepada kepercayaan tradisi sebegini. Kini, saya adalah orang Islam kerana percaya bahawa agama Islam yang sebenar-benarnya.

Maka, saya jelaskan perkara ini kepada ahli keluarga yang lain. Saya berharap dengan cara ini, saya tidak menderhaka kepada mereka sebaliknya menjelaskan perkara yang betul kepada orang yang saya disayangi.

Saya sempat menghadiahkan senaskah al-Quran kepada adik saya dan sebuah buku mengenai pengenalan kepada Islam.

Di samping itu, saya turut meletakkan alamat laman web www.LatinoDawah.org dan www.HispanicMuslims.com di komputer milik keluarga saya.

Untuk menyatakan keadaan sebenar mengenai Islam, saya tidak ketinggalan membuat banyak salinan fail ke komputer dengan harapan mereka akan terbuka hati untuk membacanya.

Pada pendapat saya, hanya dengan mendalami Islam sahaja dapat menjawab banyak persoalan dan kemusykilan yang timbul, antaranya siapakah Tuhan dan adakah Jesus adalah Tuhan?

Saya meluangkan banyak masa untuk menjelaskan mengenai kekeliruan yang timbul mengenai agama suci ini. Dalam aspek lain, saya turut mempersoalkan kenapa masyarakat Amerika kurang didedahkan dengan pemahaman yang tepat mengenai Islam.

Apa yang saya harapkan agar adik saya dapat memahami agama Islam dengan lebih terbuka dan ia bukanlah agama yang menindas kaum wanita.

Saya jelaskan kepadanya bahawa Islam tidak mahu wanita menjadi objek seks dan atas sebab itu, mereka diwajibkan menutup aurat bagi mengelakkan wanita menjadi tatapan umum.

Sepanjang bergelar Muslim, saya bukan sahaja perlu menjelaskan mengenai Islam kepada ahli keluarga malah tidak terlepas melalui pengalaman-pengalaman pahit.

Antaranya, ketika ditahan pengawal sekuriti di lapangan terbang dalam perjalanan ke Pampa. Ketika membuka beg saya, mereka terkejut apabila mendapati terdapat senaskah al-Quran, sejadah dan pita rakaman mengenai ceramah agama di dalamnya.

Ini kerana, saya bercadang untuk mendirikan solat di lapangan terbang di Austin sebelum memasuki kapal terbang kembali tetapi saya tidak mahu mengejutkan penumpang yang lain.

Selepas menceritakan perkara tersebut kepada abang saya, dia mencadangkan agar saya pulang ke rumah dengan menaiki penerbangan lain.

Tidak berapa lama selepas tragedi 11 September 2001, ayah saya pernah bertanya kepada ibu mengenai hal ini. Ibu menangis ketika memeluk saya untuk mengucapkan selamat tinggal. Tetapi saya cuba melindungi kesedihan dengan harapan ibu akan merindui saya dan bukannya kerana bimbang saya akan menyertai Taliban.

Selepas menaiki kapal terbang, saya menjenguk ke luar tingkap dan ternampak Texas Panhandle, jurang dan lembah serta ladang-ladang. Tidak ketinggalan, jalan raya yang bersimpang siur.

Sejenak, saya bertakafur mensyukuri nikmat Allah SWT di atas segala-galanya yang diciptakan untuk kita di langit dan bumi.

Thursday, June 3, 2010

ibuku tercinta..

tibe2 plak ak terfikir nak tulis tentang mak ak...
name mak ak pn.musarapah binti musa..umur 53 tahun...
berasal daripada batu pahat johor...anak sulung daripada 7 owg adik-beradik...
bekerja sendiri menolong ayahku...
seorang yang peramah dan baik hati...mak mmg selalu amek berat tentang anak2 dy..
sy syng mak...kadang2 sy selalu buat mak sedih dan sakit hati...
x ad niat pon nak wat mcm 2...sy tau mak telah melahirkan dan membesarkan sy...
sy hargai jasa mak yg mak curahkan dlm mendidik anak2...sy rase bertuah sgt ad mak...
kdg2 sy sedih melihat mak bersusah payah mencari duit bg menanggung duit sek dan keperluan anak mak...sy mintak maaf mak jika sy x menolong emak...sy rindu mak...
sy x nak kehilangan mak...mak adalah sebahagian dari hidup sy...kadang2 sy berasa bersalah....kerana tidak ikut ckp mak...sy degil...sy keras kepale...sy x hirau nasihat mak...sy nak mak tau sy syg mak...dan juga ayah...mak sy mintak maaf kalo sy ad buat salah...sy ank yg x sempurna....sy rase bertuah kerana mak telah mendidik saya dengan didikan yg sempurna sehingga sy berjaya masuk ke universiti...x lupa juga didikan agama...mak kdg2 sy terlupa untuk membalas jasa mak untuk belajar bersungguh2...sy rase bersalah pada mak...sy janji sy akan mendapat segulung ijazah kpd mak...coretan sy untuk mak....

Prince of Persia : The Sands of Time - Official Trailer [HD]

Lagenda Budak Setan Official Trailer



cerita yg menarik!!
mesti tgk..hehe

Wednesday, June 2, 2010

kisah ak...

ak nk citer kisah ak hari nie....
bgn pg kol 9....pas 2 mandi...sebenarnya bgn awl
nk kne g interview owg;;untuk subjek u2 kemahiran membuat keputusan...
sebab 2 bgn awl...igt dpt settle awl...tibe2 ak dpt msj dari membe yg ak nk
pinjam camera 2...sebab nk record time interview nanti...
bukak je msj dy ckp check2 kat dlm bilik x ad...pas 2 tinggal kat umah...
isk time 2 mmg ak panas la...dah la x ckp awl2...bukan nk msj...ckp x ad...
pas 2 dy ad klass plak 2...dah x pasal2 keje tergendala kerna x ad camera...
pas 2 msj la ahli group lain mintak tlg membe2 yg ad camera...haha...
menyedihkan semua x ad...abes credit jew msj ....huhu...
cm kisah camera la plak...dekat 2 jam gak buntu msj owg cari camera....
jam menunjukkan pukul 12...sebelum 2 dah bosan sgt g la on9 fb jap...pas 2 membe kol ckp dah ad camera...haha ,...ak mula lega...
dah ad camera!! sempat lg nk on interview owg...igt nk interview pengetua x pasal2 p.pengurus jadi mangsa kne interview...haha...dah menggelabah ak tgk dy...haha...
pas 2 g pusat islam plak interview ustaz...haha...tangkap gambar dan record...settle kejew...kol 2 plak g klass....sampai kat kelas dgr lecture yg membosankan...membe ak yg wat ak panas 2 dtg...haha...ckp elok2 jew ngan dy...x nak la marah2...cehh padahal dlm ati lain...hehe...abes kelas dekat kol 5...mmg penat dan mengantuk...sampai bilik solat dan tido jap...dah 2 jew la kisah ak hari nie...mls nk tulis lg...k la...bye2...

Tuesday, June 1, 2010

video
Kerajaan Malaysia Seru Wisma Putra Bawa Pulang Aktivis LL4G Dengan Segera
June 1, 2010
Kuala Lumpur, 1 Jun – Perdana Menteri Malaysia mengarahkan agar Wisma Putra berusaha membawa pulang kesemua aktivis Lifeline For Gaza (LL4G) yang ditahan oleh Israel sejak serangan yang mereka lakukan ke atas kapal-kapal bantuan kemanusiaan pada awal pagi Isnin (31/5) di perairan antarabangsa dengan kadar segera. 12 orang aktivis Malaysia yang menyertai konvoi bantuan kemanusiaan ke Gaza atau LL4G itu turut melibatkan lebih dari 40 buah Negara. Dalam perjalanan konvoi tersebut rejim Israel telah mengarahkan komando tentera lautnya menyerang kapal misi kemanusiaan Lifeline for Gaza (LL4G) Mavi Marmara sehingga mengakibatkan 20 orang terbunuh dan puluhan lagi penumpang yang tidak bersenjata tersedera.
PM juga menyatakan bahawa kerajaan sukar untuk mendapatkan maklumat akan situasi mereka, justeru Kerajaan akan menggunakan pelbagai saluran yang ada antaranya melalui PBB untuk mendapatkan maklumat tersebut. Malaysia juga menyeru agar PBB mengusulkan jenayah keganasan Israel ini di bawa ke sidang Majlis Keselamatan PBB agar tindakan yang sewajarnya boleh di ambil terhadap Israel. Sebelum ini PM juga telah mengutuk dengan sekeras-kerasnya tindakan Israel menyerang konvoi bantuan kemanusiaanke Gaza tersebut.
Sementara itu dalam kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Himpunan Lepasan Pengajian Tinggi Malaysia (HALUAN Malaysia) yang mengetuia misi LL4G Malaysia menegaskan bahawa penindasan Israel ke atas rakyat Palestin dan kini pembunuhan terbuka di atas kapal penumpang “Mavi Marmara” dengan penggunaan peluru hidup ke atas penumpang yang sedang tidur telah menzahirkan sikap ganas Israel yang jelas menyalahi undang-undang antarabangsa dari segi hak asasi kemanusiaan mahupun undang-undang maritim antarabangsa yang menegaskan bahawa tiada suatu negara pun berhak bertindak sewenang-wenangnya di perairan antarabangsa.
“Rejim ganas ini PERLU disekat oleh kita semua, rakyat Malaysia”, demikian menurut Presiden HALUAN, Prof. Madya Dr, Abdullah Sudin Ab Rahman
HALUAN juga menegaskan bahawa melalui gabungan semua NGO dan badan-badan lain yang menentang sikap degil dan kejam Zionis Israel akan “Bersatu Untuk Palestin”.
“Kami menyeru semua lapisan rakyat Malaysia agar menulis surat atau emel kepada Duta Besar Amerika, Britain dan Mesir di Malaysia untuk menyatakan solidariti kita menentang sikap mereka yang menyokong bangsa dan negara Israel yang terang-terangan bersikap keji dan penjenayah antarabangsa.” (HP)-haluan palestin..
31 MEI 2010 (12.30 Tgh. Waktu Malaysia)

(12.30 tengah hari waktu Malaysia) – Israel dilaporkan telah merampas kapal-kapal konvoi Freedom Flotilla. Dilaporkan jumlah kematian meningkat kepada 16 orang dan lebih dari 30 orang cedera ketika pasukan Israel menyerang kapal-kapal Freedom Flotilla pada pagi ini -Radio Tentera Darat Israel.



Konvoi kemanusiaan itu diserang ketika menghampiri 65 km dari pantai Gaza. Mereka juga berkata kapal-
kapal itu sekarang sedang ditarik ke bandar Haifa Israel, bukan ke Asdod untuk mengelakkan wartawan menunggu di sana.-Haluan Palestin

20 orang telah meninggal dunia dalam serangan ganas tentera zionis Yahudi dan masih ada kemungkinan akan terus bertambah serta lebih daripada 50 orang lainnya mengalami kecederaan.-Haluan Palestin

Tentera Israel telah menggunakan peluru hidup ketika mereka memasuki dan merampas kapal.-Elshayyal Jamal,wartawan Al Jazeera yang berada dalam kapal Mavi Marmara.

“Semua gambar yang dipaparkan dari para aktivis di kapal-kapal menunjukkan dengan jelas bahawa mereka adalah warga awam dan bertujuan membawa misi kemanusiaan dengan bekalan perubatan di atas kapal. Tindakan Israel ini pasti akan mengejutkan masyarakat antarabangsa atas apa yang telah mereka lakukan.” -Ayman Mohyeldin,wartawan Al Jazeera


Deklarasikan aksi mogok beramai-ramai diadakan sebagai tanda berkabung untuk para korban dan tercedera akibat serangan Israel yang terjadi hari ini terhadap para aktivis kemanusiaan.

"Pemerintah Palestin di Gaza menghormati usaha konvoi armada freedom flotilla untuk memecahkan pengepungan terhadap Gaza”

“Kami menganggap semua yang terkorban dan tercedera dalam serangan tersebut sebagai syuhada Palestin, syahid atas usaha mereka merobohkan pengepungan terhadap Gaza.”


Hamas menyeru rakyat Arab dan umat Islam supaya 'berhimpun' di kedutaan-kedutaan Israel di seluruh dunia bagi membantah serangan maut rejim itu terhadap kapal-kapal yang membawa bekalan bantuan ke Semenanjung Gaza.

“Kami menyeru semua rakyat Arab dan umat Islam supaya berkumpul di kedutaan-kedutaan rejim Zionis itu di seluruh dunia,” kata jurucakap Hamas Sami Abu Zuhri sambil menggunakan perkataan Arab 'intifada'.

-Perdana Menteri Palestin,Ismael Haniyeh



Sebagai makluman, lapan orang wakil sukarelawan dari Malaysia berada dalam konvoi kemanusiaan tersebut di atas kapal Mavi Marmara yang diketuai oleh Sdr Noorazman Shamsudin dari HALUANPalestin bersama empat orang lagi juga dari HALUANPalestin dan baki dari Yayasan Amal Malaysia, Jamaah Islah Malaysia (JIM) dan Muslim Care.

Pihak Sekretariat Pengurusan Krisis-Lifeline4Gaz a (CMT-LL4G) Malaysia belum menerima sebarang berita akan situasi dan keadaan mereka di sana memandangkan jalur perhubungan dengan pihak kapal telah terputus.

Ikuti Lintas Lansung di :http://www.livestream.com/insaniyardim/


SEBELUMNYA 30 MEI 2010



30 Mei – Pasukan ketenteraan Israel kini di bawah pengawasan dan arahan terus dari kerajaan Israel,
telah bersedia untuk misi yang mereka namakan “Operation Sky Wind” / Operasi Angin Laut” bagi menyerang dan menangkap aktivis armada bantuan kemanusiaan Gaza atau Freedom Frotilla yang akan bergerak menuju ke Gaza dalam masa terdekat.

Sumber Israel melaporkan bahawa angkatan laut telah bersiapsedia dengan semua persiapan untuk
pengambilalihan kapal-kapal tersebut, samada secara paksa jika perlu, dalam usaha untuk mengelakkan daripada konvoi tersebut berlabuh di pantai Gaza. Operasi ini dipimpin langsung oleh Komando Angkatan Laut Israel Mayor Jenderal Elizer Marom

Serangan yang dirancang meliputi empat tahap :

1. Tahap Amaran; Tentera Laut akan sentiasa berusaha untuk menghentikan kapal dari menghampiri garis sempadan yang ditentukan yang dikategori sebagai garis merah, apabila kapal menceroboh garis yang ditentukan, mereka akan diberi amaran bahawa mereka telah “melanggar undang-undang”.

2. Hentikan dan mengawal kapal-kapal tersebut; sekiranya kapal-kapal gagal mematuhi arahan Tentera Laut Israel, tentera laut Israel akan menyerang dan seterusnya mengambilalih lapan buah kapal yang mengangkut hampir 800 aktivis. Kapal-kapal akan dibawa ke Asdod Port dan aktivis akan ditahan di sebuah khemah besar yang telah dipasang untuk tujuan ini.

3. Diasingkan dan dihantar balik; tentera dan polis Israel memerintahkan para aktivis ditahan untuk menandatangani kenyataan menerima untuk dihantarbalik ke negara asal mereka, dan akan dihantar pulang melalui udara di Lapangan Terbang Ben Gurion.

4. Penangkapan sebelum dihantarbalik; sekiranya aktivis enggan dan menolak untuk
menandatangani kenyataan untuk dihantar balik ke negara asal, mereka akan ditangkap, dihantar untuk pemeriksaan perubatan, kemudian dipindahkan ke Brigade Nahason milik Pentadbiran Penjara Israel sebelum dihantar ke Penjara Be’er Sheva Penjara dan kemungkinan penjara yang lain. Mereka akan diadili dan dihantar pulang pada tahap seterusnya.

Sekitar 600 aktivis hak asasi manusia yang menaiki 8 buah kapal misi bantuan kemanusiaan menuju Gaza mengatakan bahawa mereka bertekad untuk sampai ke Gaza tanpa menghiraukan ancaman Israel.

Greta Berlin, juru bicara dari Gerakan Pembebasan Gaza, menyatakan bahawa “tidak ada yang akan menghentikan kapal ini, para aktivis hak asasi manusia tekad untuk mematahkan pengepungan dan sekatan Israel ke atas lebih 1.5 juta penduduk Palestin di Gaza, dan kami akan tetap menghantar bantuan kemanusiaan ini.

Detik-Detik Serangan Israel ke Kapal Kemanusiaan Gaza

kekejaman israel terhadap volunteer misi bantuan ke gaza

agk terkejut ngan berita nie...
nape lah isarel 2 jahat sgt...
sampai sukarelawan pon nak serang...
dgr2 dah 20 owg mati kne ambush ngan yahudi laknatullah...yang cedera x payah la ckp ..kemanakah owg islam?? kerajaan islam?? negara islam??
adakah sekadar pandang dan tgk ngan sebelah mate??
membiarkan saudara2 seislam kite ditindas...
ak berasa sedih ngan negara2 islam sekadar yg buat x tau...
adakah kerana mereka takut atau bekerjasama dengan owg yahudi...
?? ak pon x faham dunia sekarang...kalo boleh kite semua same2 angkat senjata...
bukan sekadar berdoa...tanpa usaha...
kalo setakat buat demonstrasi dan bantahan...serta boikot brg2 mereka jew...x berkesan...marilah kite same2 bangkit...huhu...ak sekadar igin meluahkan rase sedih melihat kejadian ini berlaku...ak x mampu untuk berbuat ape2...sekadar berdoa...memohon kepada Allah...ampunilah dosa2 umat islam...kau hancurkanlah kaum yahudi...marilah kite same2 berdoa agar pemimpin islam sedar dan menentang kekejaman yahudi....aminn..

Maher Zain - Open Your Eyes - ماهر زين

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...