My followers

Sunday, June 3, 2012

Manusia sebaik kejadian..


Assalamualaikum w.b.t

just nak share ckit pasal pandangan sy tentang kejadian lumrah hidup manusia...

manusia diciptakan oleh Allah daripada tanah dan telah dinyatakan dalam Al-Quran dan diakui makhluk ciptaan yang terbaik dijadikan oleh Allah...mmg tidak dinafikan jika kita lihat sejarah penciptaan manusia dimana daripada tanah dijadikan dan seterusnya dijadikan daripada segumpal darah iaitu hati yang mengawal keseluruhan tubuh manusia...di mana ada dinyatakan dalam Al-Quran jika baik segumpal darah itu maka baiklah seluruh tubuh manusia itu...Allah jadikan hati dan juga nafsu kepada manusia ...sebab ape Allah berikan manusia hati dan nafsu kepada manusia?? 

jika perhatikan hati membentuk segala tindak tanduk manusia dari segi perasaan dan niat utk melakukan sesuatu ...dengan hati manusia mampu menggunakan akal fikiran yg juga dikurniakan oleh Allah sebagai pembeza dengan makhluk yang lain...benarlah yg disebut dalam Al-Quran bahawa manusia adalah sebaik2 kejadian selain dikurniakan hati , Allah kurniakan juga akal utk kite berfikir...tetapi sejauh mana kite jaga hati dan gunakan akal fikiran utk mengkaji dan memerhatikan kekuasaan dan kebesaran pencipta kita. 

kite lihat dunia hari ini manusia semakin jauh daripada Allah...hati dan fikiran mereka tidak lagi menyebut dan berckp tentang kebesaran Allah..hati mereka telah rosak dengan perkara2 dunia yang sementara...Allah juga menciptakan nafsu sebagai satu cabaran kepada hati supaya manusia mempunyai keinginan dan nafsu ini ada yang mengajak  kepada perkara yang baik dan jahat...mengapa Allah jadikan nafsu? pernahkah kite terfikir setiap kejadian Allah ada hikmahnya supaya manusia sentiasa berfikir bahawa Allah sahaja yang Maha Kuasa...kadang2 kite terlalu mengikut hawa nafsu kite sehingga kite sering melakukan maksiat..kite tidak dapat mengawal nafsu kerana kite jauh daripada Allah...hati kite tidak tenang dan lidah kite tidak berzikir kepada Allah...mengapa terjadi sebegitu?? sedangkan dengan mengingati Allah sahaja hati akan tenang...bukan igt kepada makwe atau pakwe ke? ibu bapa ke? atau sesama manusia yg lain...

sy sekadar ingin mengingatkan diri yg lemah ini bahawa manusia mmg tidak sempurna dan serba kekurangan..tetapi kite boleh berubah diri kite ke arah yg lebih baik...jgn pernah bersedih dengan diri kite sebaliknya sentiasa muhasabah diri kite ke arah yg lebih baik..dan igtlah setiap perkara yg berlaku itu ada hikmahnya dan Allah tahu yg terbaik utk kite... renungkan firman Allah dalam surah al-Baqarah  ayat 216 yang bermaksud:

"Boleh jadi kamu benci sesuatu sedangkan ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia sgt buruk bagi kamu,kamu tidak mengetahui sedangkan Allah mengetahui"

marilah kite sama2 menjaga hati kite..jgn terlalu mengikut hawa nafsu dan perasaan kite...bykkan amalan kite dengan berzikir dan mendekatkan diri kepada Allah agar Allah igt dan membantu kite...insyallah akhir kata renungkan satu ayat di dalam gambar dibawah ini..


















akhir kata daripada saya...moga kite sama2 berubah kerana Allah akan sentiasa menerima taubat hambaNya...assalamualaikum..=)



1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...